Kenneth Nordström

Mina erfarenheter

Allt började tidig vår 2014 då jag ville ta Mc kort. Lyckades redan på första försöket att köra upp som privatist den 27 maj.
Jag tränade massor på krypkörning, teknikbanor, övningskörde mycket privat.

Sedan dess så har det blivit många mil och timmars körning.
I början av juni 2015 körde jag min första knixkurs på Gröndal i Eskilstuna.
I slutet av juli 2015 så körde jag min första storbana på Gelleråsen med SMC.
Gick steg 1-2-3-4 på 4 dagar.
Jag fastnade direkt för bankörning. Det var helt klart min grej!
Att köra fort under säkra förhållanden kändes bättre än att gasa runt på gatan.

Är idag utbildad inom alla steg hos SMC: GI-AI samt Sportcoach.
Tog RR licens april 2016.
Tävlande i KM SMC Sport och slutade på 2.a plats 2016.
Gjorde även min första Roadracing tävling i Rookie 1000 juli 2016 och slutade på 4:e plats.

2018 kommer jag att starta i Rookie 1000 för att klassa upp mig till Superbike så snart som möjligt.
Då jag kör Superbike tider så hoppas jag att det bara behövs en tävling för att bli uppklassad.
Kommer även att tävla i Svenska Endurancecupen 2018 med Ankan Racing Team.

Har även hunnit med att vara utomlands och köra på olika banor i Europa så som Spanien, Italien samt Slovakien.
Min första utlandskörning var på Motorland Aragon oktober 2015.
Sedan dess har det blivit ca 10–12 resor till bl.a.  Aragon – Mugello – Misano – Cartagena – Barcelona – Slovakia Ring

Att köra bana utomlands är väldigt givande och lärorikt då det finns många duktiga förare att ta rygg på för att se och lära.
Det är deltagare från många olika länder, Tyskland, Frankrike, Ryssland, Finland, Spaniel, Italien mm
Oftast är det ca 250–300 deltagare på varje event.

Mina mål som instruktör

Att vara instruktör är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag jobbar heltid som dansinstruktör och har varit instruktör i 20 år. Bugg – Foxtrot – Vals – Boogie Woogie – WCS.
Det blev såklart naturligt för mig att även bli en instruktör inom detta område med Mc körning.
Att kunna förklara på ett enkelt och okomplicerat sätt är mitt mål.
Jag jobbar även som instruktör på bandagarna då jag är utomlands och kör.

Då jag gillar detaljer som gör stor skillnad så hämtar jag mycket ifrån dansen foxtrot.
Speciellt då det gäller sittställning, förflyttning på hojen med minsta påverkan, hur du spänner kroppen bäst vid hårda inbromsningar, timing i alla rörelser, hur du tar kurvor med rätt kropps position mm.
Det finns många detaljer att jobba med som gör en väldig skillnad för dig som förare.
Och desto snabbare du blir på banan så handlar det mer om rätt energier och att lära sig förvalta dem på ett bra sätt.

Och när det går som en dans på racerbanan så kommer oftast tiderna därefter.
Du blir snabbare, känner dig trygg och säker samtidigt så kör du med goda marginaler.
Precis som det skall vara.

Vad jag kör

Banhoj:
BMW S1000RR – 2015
En totalt ombyggd med det mesta utbytt för att bli lättare samt snabbare.
Annan fjädring, lättare fälgar, optimerad för att ge så mkt kraft som möjligt.
Allt onödigt bortplockat som t.ex. ABS. En riktigt fin race maskin.

Gathoj:
BMW S1000RR – 2016
Använder denna då jag instruerar på Knixkurser hos SMC samt SMC på Arlanda TT.
Blir även en och annan tur på gatan då det är fint väder.

Top