Nedan finner du svar på våra vanligaste frågor. Har du ytterligare frågor? Mejla oss så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Ni kan även kontakta oss via vår Facebook-sida Sporthoj of Sweden Trackdays.

Det enda kravet är att du måste ha är A1-, A2- eller A-körkort alternativt licens. Det spelar ingen roll hur erfaren förare du är, alla är välkomna på våra event.
Bankörning är perfekt för nybörjare, det är just därför vi har instruktörer på plats! Även dom i snabb/racegrupp får hjälp och råd för att utvecklas.

En bandag är för många det bästa som finns, en otrolig gemenskap och alla är där för samma sak - att köra bana!

INKSKRIVNING OCH BESIKTNING
Inskrivningen och besiktning börjar redan kvällen innan, vi är på plats från kl. 18.00 - 21.00 för att du ska kunna skriva in och besikta dig och din motorcykel vilket gör att vi sparar värdefull tid under eventdagen. Vill du skriva in dig samma dag måste du vara på plats kl. 07.00 för inskrivning och besiktning av dig och din motorcykel. Därefter hålls ett obligatoriskt förarmöte kl. 08.10 där vi går igenom viktiga detaljer för dagen, t.ex. vad flaggorna betyder, regler på banan och tider som gäller under eventet. Vid frågor, ta kontakt med någon av våra funktionärer eller arrangörer på plats.

KÖRNING
Alla deltagare delas in i olika hastighetsgrupper beroende på erfarenhet, detta gör vi för att minska skillnaderna på alla förare i respektive grupp. Vid för stora fartskillnader ökar risken för krock på banan, och det undviker vi genom detta. Varje pass är mellan 15-20 minuter långa beroende på bana och väder. Känner man själv att man kanske är för snabb för sin grupp finns ofta möjligheten att byta upp till en snabbare grupp.

Instruktörerna finns på plats under alla event och kan hjälpa dig med teknik, säkerhet och snabbhet. En otroligt värdefull tillgång till dig som deltagare, så var inte blyg för att ta kontakt med din instruktör och berätta vad du har mål med din körning och låt han/hon hjälpa dig att utvecklas.

SÄKERHET
På bana finns inga hastighetsgränser eller mötande trafik. Det för dock med sig andra regler och riktlinjer att följa för att inte hamna i en farlig situation. Under hela eventet har vi funktionärer på plats vars uppgift är att hålla ordning och reda både på och utanför banan. Dom sköter all trafik, signalerar med flaggor, och hämtar upp eventuella skadade motorcyklar ute på banan efter till exempel en avåkning.
Ambulans är en självklarhet och finns alltid på plats för att snabbt hjälpa till om en person skadas.

ÖVRIGT
Inför varje event kommer alla anmälda deltagare få ett mejl med all praktisk information. Har du frågor, tveka inte att maila oss på info@sub5.se.

Vi börjar uppifrån och ner.

- Hjälm
Vi kräver att du använder en integralhjälm, den bör inte vara äldre än 5 år och bör vara godkänd av ECE, Snell, eller Jis.

- Ryggskydd
Vi kräver ett helt och fungerande ryggskydd.

- Ställ
Vi kräver helt eller 2-delat skinnställ för körning på banan. Endast i lugn grupp tillåter vi textilställ, t.ex Gore-Tex

- Handskar
Vi kräver godkända MC-handskar, vi tillåter inte handskar som är för tunna eller utan skydd, t.ex typiska crosshandskar.

- Stövlar
Vi kräver rejäla MC-stövlar, vi tillåter inte låga skor eller låga stövlar.

-Airbag-väst (valfritt)

En otroligt billig livförsäkring som borde användas av alla som kör motorcykel på bana. (Om man nu inte har en inbyggd i sitt ställ)
Västen är smidig och känns knappt på kroppen. En vajer är fäst mellan rygg och någonstans bakpå motorcykeln, eller fram på västen och någonstans fram på motorcykeln beroende på västmodell. Vid avåkning dras vajern ur västen som blåses upp på 0,25 sekunder och ger en stabil omslutning runt nacke, bröst, revben, samt bål. Det bästa av allt är att det bara är att packa ihop västen igen, sätta in en ny gaspatron och ut och köra igen!
(om nu inte västen fått en punktering)
Kika in i shopen för mer information om västen, där finns även en introduktionsfilm som visar hur västen fungerar vid uppblåsning.

Välj grupp efter din erfarenhet. Har du aldrig tidigare kört på bana rekomenderar vi lugn grupp, du kan alltid flytta upp om du är för snabb för den gruppen. Har du tidigare erfarenhet så kanske du vet med dig vilken grupp du passar in i. Är du ändå osäker på vilken grupp du ska välja kan du alltid mejla oss på info@sub5.se så hjälper vi dig.

Vi rekommenderar att du använder checklistan nedan i god tid före eventet. 

  • DÄCK
    Däcken slits betydligt fortare på bana än på gata, se därför till att de är i gott skick. Däckservice finns på plats med möjlighet att köpa och skifta däck.
  • PACKBOXAR
    Säkerställ att det inte finns något läckage i dessa.
  • MOTOR
    Det får ej förekomma läckage av olja eller kylarvätska.
  • LAGER
    Hjul-, styr- och svinglager får ej glappa.
  • DRIVPAKET
    Kedja och drev ska vara i gott skick med rätt kedjespänning, kolla instruktionsboken om du är osäker.
  • BROMSAR
    Bromsklossar slits betydligt fortare på bana än på gata, se därför till att de är i gott skick eller ta med nya om du är osäker. Se också över eventuella läckage på bromsslangar.
  • AVGASSYSTEM
    Ljudkravet på de flesta svenska banor är 95 dB, glöm inte din dB-killer om du inte kör med orginalsystem.

Det kan vara bra att ha med sig följade saker:

- Vattenflaska för att kunna dricka hela tiden, man förlorar mycket vätska under bankörning
- Bensindunk för att inte behöva åka iväg och tanka, kan vara långt till närmaste bensinstation
- Diverse verktyg för att kunna skruva på din motorcykel om det behövs
- Miljömatta att ha underhojen för att inte spilla bensin, olja, eller andra medel som kan fläcka ner asfalten runt banan

Absolut, vi tillåter både oförsäkrade ban- och tävlingshojar såväl som gatuhojar. Alla motorcyklar måste dock godkännas av våra besiktningsmän, detta görs direkt på eventet efter inskrivning.

Race innebär att det kommer tävlas i ett A- respektive B-race sista timmen sista dagen under ett event. Det är x antal varv och vinnaren i respektive race får en fin pokal att sätta på hyllan.

Det kostar 300 kr att delta och detta täcker den licenskostnad du som deltagare måste ha för att få vara med.
Läs mer om varje race för repsektive event under eventinformationen.

En depåplats är en plats under tak, nära till banan, med eluttag nära till hands. Det är ett garage där du har din egna plats under hela eventet.
I boxen finns även andra körglada förare som du kan dela gemenskap med.
Varje depåbox delas vanligtvis på 6-10 personer beroende på storlek.
Detta är absolut inget du måste ha, men underlättar om du kör med däckvärmare eller bara vill ha lite bättre skydd mot regn eller varma soliga dagar.

Det är kravet varje motorbana har för hur högt en motorcykel får låta vid körning. Har du ett originalavgassystem är det inga problem. Har du annat än original så sätt i en dB-killer. En sådan sänker ljudnivån i avgasröret och installeras i mynningen. Standardkravet på de flesta svenska banor är 95 dB.

En huvudvara som kräver el är däckvärmare, dessa kopplas in precis intill din motorcykel. Däckvärmarna är till för att värma upp däcken innan du kör ut på banan och på så sätt får däcken mycket bättre grepp mot asfalten. Detta är absolut inget du måste ha, det är många som kör utan. Däcken värms upp varteftersom på banan ändå, det tar bara lite längre tid. El finns alltid tillgängligt i depån, men ibland även utanför vid uppsatta elskåp. Då kostar varje insatt kabel en liten summa.

Tyvärr finns i dagsläget ingen mc-försäkring som gäller för bankörning. Försäkring gällande personskador brukar normalt sett gälla, men vi råder dig att ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få information rörande bankörning.

Våra allmänna villkor kan ni läsa om här

Top