Möt vårt team

Att bedriva bandagar är ett stort maskineri som kräver mycket engagemang och kompetent folk.
Vi på SUB5 Racing & Event skulle aldrig klara av detta helt på egen hand, därför har vi samlat ihop en stor stab med extremt duktiga och drivna personer.

Här under kan du läsa mer om vilka vi är i teamet.
Alla teammedlemmar är här för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt när du deltar på våra evenemang!

Arrangörer

Andreas Lundqvist

Andreas Lundqvist

Arrangör
Bakgrund

Det började med att en vän skjutsade mig på sin bandit 600 år 2012. Efter det var jag såld på tanken att ha en egen och ett par månader senare hade jag kortet och min första hoj, en er6a 2008.
Prövade på bana för första gången för ca 1.5 år sen och efter det blev jag helt fast på det. Kommer inte att sluta åka motorcykel på gata som jag vet att många gör efter ha prövat på bana, Det är alldeles för roligt att vara ute och köra med vännerna på gatan.
Kör

Suzuki GSX-R1000 2015
Tobias Lolax

Tobias Lolax

Arrangör
Bakgrund

Har sedan tiden med söndertrimmade moppar haft ett stort intresse för tvåhjulade saker som går fort. Efter att jag tog hojkortet 2002 har intresset bara ökat. Har alltid gillat Europeiska hojar med karaktär, exempelvis Triumphs triplar och Aprilias V4.

Har haft en lång karriär som aktiv gatåkare, vilket jag också stortrivdes med. Men ni vet de som skriver på nätet att man borde åka bana, att det inte finns något bättre ställe att åka hoj på? Alla de hade rätt! Efter första gången jag beträdde en bana insåg jag vad jag missat alla åren. Har nu själv blivit en sån som skriver åt andra på Facebook att dra och åka bana, det är en upplevelse ni inte kommer ångra! 🙂

Personliga mål

Att samtliga av deltagarna på våra evenemang ska åka hem glada, trötta och minnas evenemanget som de bästa och mest givande de varit på.

Sedan vill jag fortsätta känna den glädje jag får när jag märker hur jag vidareutvecklats och kapat mer tid runt en bana.

Kör

Uppgraderade från en Tuono 1100 till RSV4:n inför 2018. Älskade verkligen Tuonon, anser fortfarande att det inte finns en bättre overall gathoj just nu, men efter att ha kört RSV:n första gången visste jag utan tvekan vilken sadel min läderklädda rumpa var ämnad att sitta i!

Instruktörer

Andreas Hammarberg

Andreas Hammarberg

Instruktör
Mina erfarenheter

Jag började min hoj karriär på ”på och avfarterna” runt Göteborg och tyckte jag var kung. Dock efter ett stopp på Gotland Ring under en hoj semester insåg jag snabbt att så inte var fallet. Fick rekommendationen att ta en SMC kurs vilket jag gjorde. Det gav en hel del mersmak så ner till Anderstorp och tog licens. Det blev några säsonger ERF innan jag hipp som happ bröt nyckelbenet hemma på gården och tävlingssatsningen dog av lite. Efter en hel del strul med nyckelbenet är jag nu tillbaka i skinnstället även om det sitter tajtare än tidigare och under 2018 kommer jag köra Endurance kuppen igen.

Mina mål som instruktör

Mitt mål med din körning är att du skall vara bekväm på hojen, känns det bra så går det bra. Vill du skrapa knä så gör vi de, vill du åka fort så gör vi det, vill du däremot åka jävligt fort så kanske vi behöver vara lite utanför ”comfort zone” då och då för att flytta den gränsen men självklart gör vi det med.

Vad jag kör

Ja allt på 2 hjul? Eller var det fel formulering… Jag har nyligen skaffat mig en S1000RR som ni förmodligen kommer se rullandes runt på en bana nära dig. På gata händer det att jag lånar frugans ER-6 eller smyger över och lånar grannens MT-10

Andreas Wiking

Andreas Wiking

Instruktör
Mina erfarenheter
Tog hojkort 2002 och sporthoj va det givna valet. Det blev ett par år med bara gatåkning innan man hittade in på bandagarna, som ledde till ren banhoj och licens. Blev några rookierace någonstans runt 2008. Efter det så lades hojåkat på hyllan tills hösten 2015 när en R1’a från 04 införskaffades. Blev lite träning och långlopp sommaren 2016. Våren 2017 köptes en R1’a -15 som undan för undan förvandlas till Banhoj. Sommaren 2017 resulterade i en andraplats i svenska enduranceserien med HMC Racing Vänersborg.
Vad jag kör
R1 -15
Daniel Fahlgren

Daniel Fahlgren

Instruktör
Mina erfarenheter

Jag vart återfallsknutte 2007, efter att ha varit utan hoj i ca 15 år. Tack vare min underbara fru som tyckte jag skulle ha ett fritidsintresse efter jag slutade spela innebandy (något som hon bittert ångrar idag). Jag åkte på gata några säsonger tills jag hösten 2010 såg på Sporthoj.com att det skulle vara en bandag på Kinnekulle ring,Jag drog dit och hade skitkul men var ingen stjärna kan jag säga, fick rådet att gå SMC kurser för att lära mig köra. Gick deras steg så pass framgångsrikt och vart tillfrågad om jag ville bli instruktör hos dem vilket jag också blev. Jag insåg efter ett par säsonger att jag ville köra mer racinginspirerat och har sedan dess jobbat som instruktör hos flera olika bandagsarrangörer. Jag skulle kört Endurance i år men ryggen satte stopp för det och det har bara blivit något skojrace på några bandagar. Under 2018 kan det bli något rookie 1000 race och eller inhopp i endurance, vi får se vad som passar med familj, ekonomi osv.

Mina mål som instruktör

Är att få dig som deltagare att köra snabbare, mer avslappnat, och med större marginal än tidigare. Samtidigt ska vi inte glömma att ha riktigt sköj. Det finns inget bättre än när ens deltagare åker hem efter en dag och har fått en riktig AHA upplevelse och tagit kliv framåt med sin körning, det värmer i kroppen att få se den glädjen när de lyckas. Det är bättre än att själv sätta PB. Jag ser fram emot att träffa dig under 2018, vi ska ha skitkul med mycket mc körning.

Vad jag kör

Under 2018 kommer jag köra en Kawasaki ZX10R, jag gillar gröna hojar. Jag kommer använda den både på bana och gata.
Har även en Gsxr 750 2009, en banhoj som ska säljas.

Emil Callheim

Emil Callheim

Instruktör
Fredrik Tell

Fredrik Tell

Instruktör
Mina erfarenheter
Jag körde mc på bana första gången 2011. Banan var Anderstorp och jag åkte dit med inställningen att jag nog var en av de snabbare förarna, då jag lagt mängder med mil på gatan. Efter första dagen var jag helt knäckt och med ett självförtroende två meter under marken tvingades jag erkänna att jag faktiskt inte kunde köra motorcykel.

Trots detta var jag helt fast, jag fortsatte att köra bandagar med alt tätare frekvens. 2012 köpte jag en Öhlins kittad R1a som jag byggde om till racehoj, tog RR-licens och 2014 körde jag några Rookie 1000 race där jag insåg att det var ännu häftigare med bankörning i tävlingsform. 2015 blev jag total 2:a i Rookie och fick elit-licens, tävlar sedan 2016 i SM klassen Superbike.

Mina mål som instruktör
Målet är helt enkelt att när vi summerar dagen skall du tycka att detta var din bästa och mest givande dag på banan hittills i karriären.

Jag hjälper dig som är snabb att bli snabbare & komma till nästa steg i din utveckling som förare.  

Jag tycker att RR är det roligaste som finns & delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Vad jag kör
Hojen jag tävlar med är en R1M -16. Så ofta jag kan kör jag enduro eller crossbana på min Yz 450f & någon gång ibland blir det en tur på gatan med farsans MT09. Verkar vara Yamaha som gäller!
Henrik Larsson

Henrik Larsson

Instruktör
Mina erfarenheter

Jag började köra hoj på gatan 2004 å var på min första bandag under bikeweek 2006 å fastnade direkt för att köra hoj på bana. Tog licensen 2008 för att kunna köra riktiga RR- träningar å köpte samma år min första rena racehoj. Gjorde min tävlingsdebut i rookie 600 under SM-finalen på Gälleråsen 2009. Blev dock en kort sådan då jag gjorde en rejäl highsider redan under kvalet å kunde inte köra vidare pga skada.

Körde inget RR alls under 2010 utan prövade lyckan i endurospåret istället men insåg att suget efter Roadracingbanorna var långt större än ett lerhål i skogen! 2013 blev således min första riktiga säsong i RR i klassen rookie 600. Å klassade upp till sst600 till 2014 år säsong. 2016 så blev jag tillfrågad å köra endurance på en Honda cbr 1000 för Hmc racing å det var jag inte sen å hoppa på 2018 så blir det individuell tävlan i Sst600 å långlopp för RTS Vänersborg.

Mina mål som instruktör
Vad jag kör
En Yamaha R6- 2009 i SST600 och en Honda CBR1000RR i Endurance
Krister Skoglund

Krister Skoglund

Instruktör
Jan Paulsen

Jan Paulsen

Instruktör / Depåchef
Jan-Owe Bengtsson

Jan-Owe Bengtsson

Instruktör
Jerry von Hausswolff

Jerry von Hausswolff

Instruktör
Mina erfarenheter
Jag är egentligen en gammal biltrimmare (roddade bandagar med Imprezaklubben back in the day) som gick över till enduro när jag ledsnade på att reparera trasiga växellådor (och cheesburgarna började synas på midjemåttet).

2008 tog jag bågekort för att kunna ge mig på Novemberkåsan, nu blev det inte riktigt så trots en rätt seriös satsning med en ny geggmoped och allt – jag gjorde mig en smula illa i skogen och sålde av prylarna.

Istället flyttades fokus mot att förkovra mig i bankörning med motorcykel, och jag blev tidig inlurad i SMC och skolverksamheten, där jag jobbat som GI (grundinstruktör) och AI (avancerad instruktör) sedan 2011, och är numer ansvarig för utbildningsverksamheten i SMC Södermanland. Har du kört ”knix” på Gröndal (det i Eskilstuna) har du säkert stött på mig där jag oftast försöker hålla någorlunda ordning i snabb grupp, eller som kursledare.

Personligen älskar jag att verkligen zona in och bli ett med hojen – då gärna på den där gamla Nordslingan i Eifelbergen (jag skall under 8 minuter BTG, har 8:20 som bäst hittills, men det är bara 57 varv lagda än så länge..)

Mina mål som instruktör
Jag brinner för att utveckla andras trygghet på motorcyklarna, och väcka en medvetenhet om våra upplevda begränsningar, så vi kan göra något åt det – jag är av åsikten att fart är en produkt av att man slappnar av, har roligt och känner sig trygg.
Vad jag kör
Ducati Panigale 899, och cyklar mer än gärna med mina kolfiberhojar på gata och i skogen.
Kenneth Nordström

Kenneth Nordström

Instruktör
Mina erfarenheter

Allt började tidig vår 2014 då jag ville ta Mc kort. Lyckades redan på första försöket att köra upp som privatist den 27 maj.
Jag tränade massor på krypkörning, teknikbanor, övningskörde mycket privat.

Sedan dess så har det blivit många mil och timmars körning.
I början av juni 2015 körde jag min första knixkurs på Gröndal i Eskilstuna.
I slutet av juli 2015 så körde jag min första storbana på Gelleråsen med SMC.
Gick steg 1-2-3-4 på 4 dagar.
Jag fastnade direkt för bankörning. Det var helt klart min grej!
Att köra fort under säkra förhållanden kändes bättre än att gasa runt på gatan.

Är idag utbildad inom alla steg hos SMC: GI-AI samt Sportcoach.
Tog RR licens april 2016.
Tävlande i KM SMC Sport och slutade på 2.a plats 2016.
Gjorde även min första Roadracing tävling i Rookie 1000 juli 2016 och slutade på 4:e plats.

2018 kommer jag att starta i Rookie 1000 för att klassa upp mig till Superbike så snart som möjligt.
Då jag kör Superbike tider så hoppas jag att det bara behövs en tävling för att bli uppklassad.
Kommer även att tävla i Svenska Endurancecupen 2018 med Ankan Racing Team.

Har även hunnit med att vara utomlands och köra på olika banor i Europa så som Spanien, Italien samt Slovakien.
Min första utlandskörning var på Motorland Aragon oktober 2015.
Sedan dess har det blivit ca 10–12 resor till bl.a.  Aragon – Mugello – Misano – Cartagena – Barcelona – Slovakia Ring

Att köra bana utomlands är väldigt givande och lärorikt då det finns många duktiga förare att ta rygg på för att se och lära.
Det är deltagare från många olika länder, Tyskland, Frankrike, Ryssland, Finland, Spaniel, Italien mm
Oftast är det ca 250–300 deltagare på varje event.

Mina mål som instruktör

Att vara instruktör är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag jobbar heltid som dansinstruktör och har varit instruktör i 20 år. Bugg – Foxtrot – Vals – Boogie Woogie – WCS.
Det blev såklart naturligt för mig att även bli en instruktör inom detta område med Mc körning.
Att kunna förklara på ett enkelt och okomplicerat sätt är mitt mål.
Jag jobbar även som instruktör på bandagarna då jag är utomlands och kör.

Då jag gillar detaljer som gör stor skillnad så hämtar jag mycket ifrån dansen foxtrot.
Speciellt då det gäller sittställning, förflyttning på hojen med minsta påverkan, hur du spänner kroppen bäst vid hårda inbromsningar, timing i alla rörelser, hur du tar kurvor med rätt kropps position mm.
Det finns många detaljer att jobba med som gör en väldig skillnad för dig som förare.
Och desto snabbare du blir på banan så handlar det mer om rätt energier och att lära sig förvalta dem på ett bra sätt.

Och när det går som en dans på racerbanan så kommer oftast tiderna därefter.
Du blir snabbare, känner dig trygg och säker samtidigt så kör du med goda marginaler.
Precis som det skall vara.

Vad jag kör

Banhoj:
BMW S1000RR – 2015
En totalt ombyggd med det mesta utbytt för att bli lättare samt snabbare.
Annan fjädring, lättare fälgar, optimerad för att ge så mkt kraft som möjligt.
Allt onödigt bortplockat som t.ex. ABS. En riktigt fin race maskin.

Gathoj:
BMW S1000RR – 2016
Använder denna då jag instruerar på Knixkurser hos SMC samt SMC på Arlanda TT.
Blir även en och annan tur på gatan då det är fint väder.

Matts Hune

Matts Hune

Instruktör
Mina erfarenheter
Har kört motorcykel i över 30 år och alltid varit svag för stora hojar.

2001 tog jag min första bankurs med SMC på en flong ny CBR1100XX och sedan dess har det blivit en vansinnig massa banåkning och en massa hojar mer skapta för bana.

Några år senare blev jag tillfrågad om jag var intresserad av att bli instruktörsaspirant i SMC och blev så småning om grund- och avancerad instruktör i SMC och ”jobbade” sedan flitigt under några år som instruktör.

2013 tog jag min licens och 2014 ägnade jag mig nästan helt till att utveckla min egen körning.Jag har inte deltagit i några officiella tävlingar men vann den inofficiella Kemora 1000cc-tävlingen 2014.

2018 kommer jag att ingå i ett, ännu inte registrerat, SEC-team och sitter i den trevliga situationen att hitta min nästa banhoj.

Jag har varit bosatt i Frankrike sedan 2015 så jag har varit borta från banåkning ett tag så jag längtar sjukt mycket tillbaka

Mina mål som instruktör
Det som drivit mig som instruktör alla åren är den vansinniga glädjen att köra hoj, lära ut att köra hoj och, kanske framför allt, de många stunderna där man sett deltagarna få ögonblick av uppenbarelse när pusselbitarna faller på plats.

En av mina bästa upplevelser var en herre, som var en bra bit över 70, som efter en dag på Gelleråsen kom fram till mig och faktiskt hade tårar i ögonen samtidigt som han skrattade och sa,

-”Fan ta dig, på en dag har du visat mig vad jag gjort fel i över 50 år”. Han tillbringade ytterligare 3 dagar med andra instruktörer och sammanfattade helgen som den bästa i hans liv!

Mitt mål som instruktör är att försöka skapa dessa upplevelser så ofta jag kan.

Vad jag kör

Banhoj: Yamaha R1 -08

Gathoj 1: Honda NC700S, en motorcykel med halva motorn från bilen Honda Jazz vilket ger ett maxvarv på 6250 rpm, lite hästar men med bra vrid som gör att man får växla som om man körde en diesel men den är hysteriskt rolig att köra på de franska alpvägarna där jag på mindre än 2 år kört 2800 mil!

Gathoj 2: Vespa 150 Touring av 1957 års modell. 4,8 rafflande hästar och 3 växlar på handtaget som är ohyggligt kul att ta kafferepor med. 

Mattias Boström

Mattias Boström

Instruktör
Mina erfarenheter

Jag tävlar i Svenska Endurancecupen i ”Kraftwerk”, vi är enda teamet som bara kör med S1000RR (gå in och gilla vår Facebooksida så vi får större sponsorer). 2017 slutade vi 8:a i stafettklassen. 2018 siktar vi på att putsa det resultatet lite med en lite större satsning. Om planeringen håller kommer jag köra några Rookie 1000 race 2018 också men jag kommer inte hinna köra hela serien.
Mina mål som instruktör

Jag har instruerat på bana med olika arrangörer sedan 2015 och det är bland det roligaste jag hållit på med. Trodde att jag älskade att köra racepreppad hoj på bana mest av allt. Men det finns inget roligare än att ligga varv efter varv bakom någon och hitta små detaljer som kan förändras och sedan se samma förare lägga några ännu snabbare varv med större marginaler än innan. Det är grymt att se människor växa och utvecklas. Det är ännu grymmare att vara en del av den utvecklingen. Jag ser fram emot att träffa er alla på banorna under 2018 och ska göra mitt bästa för att det ska bli galet roligt.
Mina motorcyklar

Jag tävlar och kör bana på en S1000RR som börjar bli något till åren, men det passar en gubbe som mig. Det har tagit tid för mig att få den som jag vill ha den men nu är vi där. På gata fruffar jag runt på en Yamaha MT-10.

Profilbild tagen av Malin Kullberg

Max Joakim Linhardt

Max Joakim Linhardt

Instruktör
Mina erfarenheter

Jag började med bankörning 2014 vilket ledde till att jag slutade köra gata och satsade fullt ut på bankörningen.
2015 började jag tävla och gick från nybörjare till elitförare på samma säsong med flertalet pallplatser.
2016 körde jag full säsong i Superbike även 2017 blev det en full säsong i Superbike med några inhopp i utländska serier i Europa.
2018 kör vi ytterligare en säsong i Superbike och förutsättningarna ser bättre ut än någonsin och vi räknar med att fightas om pallplatserna i varje race.

Mina mål som instruktör

Först och främst vill jag hjälpa snabba förare att nå nästa nivå i sin körning, samtidigt som vi har kul och gör det vi älskar!
Vad jag kör
Yamaha R1 RN32 Byggd efter FIM Superstock1000 reglemente.
Mikael Bergqvist

Mikael Bergqvist

Instruktör
Bakgrund
Min hojkarriär började ordentligt sommaren 2012 då man var gammal nog att ta tungt hojkort. Min första motorcykel var en Honda 929 fireblade som i mitt tycke var en bra förstahoj.
Första åren körde jag i princip bara på gata. Hann med en resa till Norge sommaren 2013, helt fantastiskt land att köra hoj i.
Mellan gatåkningarna så blev det några knix kurser som man då tyckte var skitkul. Dock tog banåkningen fart på riktigt när jag sommaren 2013 körde på Gelleråsen för första gången och fastande helt. Tanken efter föll direkt på ett hojbyte och under vintern 2014 köpte jag min Kawasaki zx10r -08 som var färdigpreppad för bana. Blev en del blandat med både bandagar och gatåkning under 2014-2015 tills jag 2016 tog min tävlingslicens och började köra rookie 1000. Tyvärr hade jag en del motgångar och säsongen slutade på bikeweek då jag kraschade illa. Ekonomin räckte inte till då jag var tvungen att vara lite vuxen för en stund och prioritera lägenhet istället.
Dock kunde jag inte hålla mig ifrån racingen och det underbara depålivet så jag började hjälpa Joakim Linhardt (arbetskollega och vän) i hans satsning i superbike. Detta fortsatte under 2017 och vi är på god väg att få ihop ett ordentligt team!
Till 2018 så är det dags att hoppa upp i sadeln igen och detta på en ny hoj igen. Köpte mig en fullpreppad 2015 Yamaha R1 under sensommaren 2017. Har ännu inte provkört så det ska bli riktigt spännande!
Mina mål som instruktör
Mitt mål som instruktör är att på bästa sätt dela med mig av det jag har lärt under mina år som hojförare.
Då jag själv både kör hoj och är mekaniker så utvecklas och lär jag mig hela tiden nya saker. Allt från hur man blir snabbare runt banan till hur saker och ting förändras när man börjar
ändra inställningar på sin motorcykel.
Ska bli kul att få jobba med dig som deltagare och dela med mig av mina erfarenheter för att på så vis få din körning att utvecklas till det bättre!
Sara Ladell

Sara Ladell

Instruktör

Funktionärer

Anna Björklund

Anna Björklund

Funktionär
Christoffer Teging

Christoffer Teging

Funktionär
Johan Hemblom

Johan Hemblom

Funktionär
Johanna Hasmats

Johanna Hasmats

Funktionär
Jonas Lillman

Jonas Lillman

Funktionär
Bakgrund
Är intresserad av allt som drivs av en motor och hur saker o ting fungerar i och runt motorn.
Var tidigare intresserad av fart på 4-hjul men har sedan 2015 varit helt biten av MC.
Tog licens 2017 och vintern 2017 byggdes hojen om till banräjser
Vad jag kör
Gata: BMW S1000XR -17 en bra kompromiss mellan långåkning med komfort och hyfsat kompetent när det svänger lite.

Bana : BMW S1000rr -10, när bara det bästa är bra nog.

Kajsa Arvidsson

Kajsa Arvidsson

Funktionär
Bakgrund
Har bara två år med MC kort, bankörning blev snabbt ett intresse och har fastnat för det.

Blir kanske några endurancetävlingar under 2018 om jag vågar mig på det.

Vad jag kör
CBR600RR -09 trivs riktigt bra med den!

 

 

 

Katarina Gustafsson

Katarina Gustafsson

Funktionär
Bakgrund
Jag är ynglingen i gänget på 21 år, och med bara en säsongs hojkörning bakom mig. Pluggar vanligtvis till läkare, men kör så mycket det bara går. Är bosatt i Stockholm men är ursprungligen från Karlstad, så det är väl kanske värmlänningen i mig som brinner för motorcykelåkandet.
Erfarenhet & intressen
Jag har väl alltid varit en adrenalinsökande person som tycker om snabba och farliga saker. Tillslut bestämde jag mig för att ta hojkortet sensommaren/hösten 2016. En hoj införskaffades inför säsongen 2017 och det började köras. Jag fick en möjlighet att få följa med som funktionär redan då till Gelleråsen, och hade en grymt rolig och lärorik dag. Så nu ska det bli ännu mer bana 2018!
Kör
Är mellan hojar som man så vackert säger, vi får se vad det blir, någon sportis är väl tanken!
Kim Lundin

Kim Lundin

Funktionär
Lotta Kronåker

Lotta Kronåker

Fotograf/Funktionär
Bakgrund
Livsnjutare som försöker ägna dagarna åt roliga saker, och vad är väl roligare än att köra motorcykel? Körde en del i 20-års åldern men hade ett mångårigt uppehåll innan suget att köra hoj fick mig att åka ut och spontanköpa en motorcykel. Att köra har alltid varit roligt men efter den första dagen på bana var jag såld! Kör så ofta jag har möjlighet (och råd). Började köra som instruktörsaspirant för SMC i slutet av säsongen 2017 och har jobbat som funktionär och fotograf ute på banorna under flera år. Glad hobbyfotograf som fotograferar under namnet Crownfield. Motorcyklar och dess förare är numera de huvudsakliga motiven. Har de senaste säsongerna mest fotat på olika trackdays runt om i Sverige, men även låtit kameran följa med till British Superbikes tävlingar i England.
Kör
På banan snurrar jag runt på Suzuki GSX-R 750 och på gata kör jag en Yamaha YZF-R1 som jag har sänkt för att den ska passa mina taxben.
Marcus Björklund

Marcus Björklund

Funktionär
Marcus Väisänen

Marcus Väisänen

Funktionär
Bakgrund
Jag arbeta som däckmontör 2008 till 2015 och där byggde upp mitt intresse för motorsport, racing och däck. Av att montera MC-däck kom suget efter att själv bränna gummi. Jag börja köra sporthoj, som blev det naturliga fartfyllda valet för mig, tillsammans med vänner på gata och snart därpå blev det även bana. Jag gör det för att det är så förbannat roligt och trevlig gemenskap. Jag har jobbat ute på bandagar i några år och vill att andra också ska få uppleva det roliga på ett så bra och säkert sätt som möjligt.

Inspiration av att se British Superbike och MotoGP utomlands samt svenska förare som Filip Backlund, gjorde att jag tog roadracinglicens 2018 som öppnar upp för att kunna börja tävla.

Vad jag kör
GSX-R1000 K9 som gathoj och numera en GSX-R600 K6 som banhoj för att utveckla mig som förare.

 

 

 

Martin Knuutila

Martin Knuutila

Funktionär
Micke Gustafsson

Micke Gustafsson

Funktionär
Niclas Stockhaus

Niclas Stockhaus

Funktionär
Nikola Bosanac

Nikola Bosanac

Funktionär
Tobias Salomonsson

Tobias Salomonsson

Funktionär
Tommy Lindquist

Tommy Lindquist

Besiktning / Funktionär
Ola Lindberg

Ola Lindberg

Besiktning
Mina erfarenheter
Uppvuxen med motorsport, först i rallyskogen, sen hojåkningen vid 16års ålder och lätt mc-kort, tungt vid 18.

Har alltid analyserat, och lagt mig i hur folk kör, började jobba med det för 20år sedan 😉
Jag har troligen en lätt dos av personlighetsklyvning, borde sköta mig exemplariskt i trafiken, men skjuter ofta en säkring eller två, när jag kör hoj privat… det är en stor del i att jag älskar bana, har inte själv tävlat med hoj, men har följt och stöttat mina söners RR utveckling från knattecross till superstock piloter i SM, och tillbringar större delen av ledig tid i depån.
Mina mål som instruktör
Hjälpa andra att få mer trygghet, marginaler och glädje i sin körning. Jag har kört hoj i 30 år och känner fortfarande att jag lär mig själv nya grejer, något som har varit lite av min glöd i det hela. Att dela med mig av den glädjen till andra, är lika mycket en glädje för mig.
Top